У перші дні вторгнення військ рф в Україну виставковий простір Чернігівського художнього музею спорожнів. Фондові колекції та важлива музейна документація були підготовлені для евакуації. Чекали наказу з Міністерства культури.
–Наказу такого не було, тому все було сховано у безпечному місці в Чернігові, – розповідає директор Чернігівського обласного художнього музею ім. Г.Галагана Юрій Ткач.
Ввечері 6 березня ворожа міна ледь не влучила в будівлю музею, яка є пам’яткою архітектури XIX століття. Впала на подвір’ї. Вибуховою хвилею була пошкоджена частина приміщень. Історія повторилася. У воєнному 44 – му фашистські снаряди також наробили лиха приміщенням тодішньої школи. На щастя, твори з основної колекції вціліли. Лише деяких ушкоджень зазнали великі полотна художників радянської епохи, з якими потім попрацювали київські реставратори. Наслідками артобстрілу стали пошкоджені фасад, вікна, кімнати працівників, майстерня реставратора, зали фондосховищ. Від вибухової хвилі зсунулось покриття самої будівлі.
–У зв’язку з тими пошкодженнями, які ми не змогли усунути, в основному пов’язані з дахом, відбувається затікання. І зараз існує загроза потрапляння грибка. Дуже багато тріщин по музею пішло саме від вібрації, від обстрілів. Будівля стоїть, але штукатурка тріскається, – зазначає Юрій Ткач.
Порятунком музейних предметів є не тільки збереження в належних умовах, а також створення їх цифрових копій. Хоча вони не замінять оригінал, але будуть збережені. Технічну та методичну допомогу в оцифруванні надають європейські колеги. Ще до початку війни науковці музею займалися оцифруванням фондів. Зокрема, були створені повні каталоги творів художника Савченка – Більського, декоративного розпису та ікон.
–Активна фаза бойових дій дала значний поштовх. І технічно у нас з’явилось більше можливостей і морально ми зрозуміли, що це треба робити активніше. У березні така робота широко не велась. В основному це була робота на те, щоб вижити, щоб зберегти колекцію, щоб зберегти музей. Але вже з квітня ми почали знову створювати цифрові продукти. Ми знову повернулись до каталогу, – розповідає Юрій Ткач.
Лише основний фонд художнього музею на сьогодні складає майже 10 000 предметів – це графічні твори, живопис, іконопис, декоративно-ужиткове мистецтво та скульптура.
–Науковці фотографують музейні предмети в процесі своєї дослідницької діяльності і вони відразу потрапляють в базу даних фотографій, а далі ми вже їх розсортовуємо. Це дуже велика робота. Я підраховував, що, навіть усіх наукових працівників підключити, то мінімум три роки потрібно для того, щоб все занести ретельно і належним чином, – зауважив Юрій Ткач.
Наразі музейники працюють ще й над кількома виставковими проєктами із застосуванням електронного формату. А поки основна колекція знаходиться в безпеці, для відвідувачів художнього музею відкриті тимчасові експозиції, які періодично оновлюються.